środa, 20 października 2010

Fobium: Digital ecosystems - Zapowiedź gry


Poniżej znajduje się drobna zapowiedź produkowanej przez grupę twórczą Fobium gry planszowej. Premiera niebawem. 










Fobium: Digital ecosystems jest gra planszowa będąca symulacją rywalizacji pomiędzy Specjalistami od bezpieczeństwa cyfrowych ekosystemów a hakerami próbującymi zarobić na niszczeniu/kradnięciu danych. Gra rozpoczyna się od podzielenia się uczestników na mistrza gry: tworzącego zlecenie oraz czuwającego nad przebiegiem gry, jest on ostatecznym sędzią podczas gry oraz graczy: podział na hackerów oraz administratorów: specjalistów bezpieczeństwa jest uzależniony od zlecenia (niekiedy wszyscy gracze występują przeciw systemowi pozbawionemu specjalistów bezpieczeństwa: wtedy za budowę cyfrowego ekosystemu i działanie programów odpowiada mistrz gry). Zlecenie dzieli się na dwie części: jedną dla hackerów opisującą cel ich ataku (może to być skopiowanie jakiś danych, zniszczenie ich, uszkodzenie jakiegoś terminalu lub procesora)- opis zawiera też podstawowe informację na temat wielkości ekosystemu, spodziewanego oprogramowania defensywnego itd., ilość pieniędzy oraz sprzętu, jakie dostają na wykonanie zadania oraz inne wymagania (np. nie mogą zostać wykryci lub nie mogą używać nielegalnego oprogramowania), druga część jest przeznaczona dla specjalistów bezpieczeństwa: jest to opis składników systemu jaki mają bronić przed intruzami oraz fundusze jakimi dysponują na jego ulepszenie (niekiedy nie jest możliwe zakupienie pewnych klas oprogramowania).
            Po przyjęciu zlecenia obie strony zaczynają się zbroić (najlepiej przedstawić zlecenie na kilka dni przed grą): gracze dysponują określonym budżetem i w jego ramach starają się wyposażyć się w programy oraz odpowiednie komputery. Oprócz odpowiednich zakupów gracze mogą wykonywać akcje wywiadowcze: próbować przekupić pracownika w celu zdobycia haseł, zdobyć listy zakupionych przez przeciwnika programów lub umieścić w programach przeciwników wirusy.
            Podstawowym narzędziem graczy są programy- w grze reprezentowane kartami. Są to cyber-narzędzia o różnym zastosowywaniu: wirusy przeciw innym programów, łamacze haseł, zintegrowane systemy anty-intruzyjne czy programy szyfrujące. Zasobność graczy w programy jest zależna od funduszy użytkownika oraz wielkością pamięci jaką dysponuje jego komputer. Ilość uruchomionych programów zależy od ilości procesorów (programy wyposażone w moduł SEMI-SI dający im pewną dowolność w poruszaniu się po sieci oraz funkcjonowania wymagają użycia większej ilości procesorów). Ponieważ uzyskanie komputera o dobrych parametrach jest również kosztowne, niezbędne jest więc zbalansowanie możliwości programów i komputera. Administratorzy dysponują dodatkowo procesorami ekosystemu oraz jego pamięcią.
            Po fazie przygotowawczej następuje starcie. Przestrzeń cyfrowego ekosystemu reprezentowana jest przez heksagonalną planszę na której wyłożone są żetony symbolizujące poszczególne elementy systemu: bramy, firewall, procesory, bazy danych, terminale itd. Akcje poszczególnych postaci odbywają się turowo w kolejności ustalonej inicjatywą (długość tury w rzeczywistości oznaczana jest czasem z klepsydry). Gracze starają się realizować cele gry poruszając się po planszy i uruchamiając swoje programy.
Hackerzy mogą próbować dzięki programom szyfrującym ukryć swoją działalność: jednak przebijanie się przez firewalle, kopiowanie dużych ilości danych może spowodować uruchomienie alarmu- wtedy do gry przystępują zintegrowane systemy anty-intruzyjne oraz administratorzy. Wtedy pozostaje hackerom uruchomić swoje programy ofensywne (najlepiej wojskowe wirusy) i jak najszybciej wykonać cel. Szybkość jest tutaj decydującym czynnikiem, bowiem z każdą rundą zwiększa się ryzyko namierzenia hackerów (oznacza ryzyko spotkania z specjalnymi oddziałami policji). W przypadku gdy hackerzy wykonają swoje zadania lub gdy sieć robi się gorąca mogą się wylogowywać. Wylogowanie wszystkich hackerów kończy rozgrywkę.
W grze Fobium: Digital ecosystems poszczególne misję (zależy to tylko od inwencji mistrza gry) mogą łączyć się ze sobą- wymaga to od graczy planowania zakupów oraz większej ostrożności.

2 komentarze:

  1. Przypomina przygodę dla netrunnerów w cyberpunku (też była plansza i jakieś cyber płapki)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, zasadniczo jednak w CP2020 było to całkowicie niegrywalne.

    OdpowiedzUsuń